torsdag 11 november 2010

Litteraturen i handbagaget

Någon kanske minns min vånda över vilka böcker jag skulle ha med mig på resan till Kuba? Och efter mycket om och men så blev det iaf ett val.

Ironsikt så här nu i efterhand är att jag endast påbörjade EN bok där. Vet inte varför det blev så lite läsande. Men läser fortfarande Metro 2033.

Kontrollerna för att komma in i Kuba var gedigna! Det var inte tal om att gå två och två utan "solo una persona!" (= bara en person). Fotografering på flygplatsen, av med glasögonen, mystisk koll på mina namn, trippelkoll av visum, utfrågning om yrke och anledningen till resandet. Jo-jo, det är bara att ha tålamod. Allting tar typ 15-20 minuter längre tid där. Väl framme vid rullbandet där handbagaget går igenom blev vi stannade av en kubansk vakt. Kan det vara mina linser eller har jag helt enkelt missat nåt undrar jag. Halvhögt mumlar då vakten med allvarlig ton, på spanska, att "tienen mucha litteratura en las maletas" (= de har mycket litteratur i sin väskor). VA? Vadå mycket litteratur. Jo, det var bara att hiva upp våra två romaner, mannens fotbollstidning, min SE&HÖR och Sydsvenskan. Och sen var det inget mer med det. Kände mig som värsta kulturella och politiska flyktingen eller nåt!

På väg tillbaka till Amsterdam och Europa var det däremot mindre koll. Se däremot till att få stämpel på boardingcardet om att du betalt "utresekostnaden" på 25 CUC (ca 200 kr) annars blir du stoppad på väg in till planet (hände en norska, hennes pojkvän som hade stämpel knuffade de in i planet men henne släpade de tillbaka till personalen som stämplar för att kolla att hon VERKLIGEN betalt).

Bered dig med tålamod och TOTAL koll på allt du måste ha fixat i pappersväg.

Inga kommentarer: