onsdag 20 oktober 2010

Kubaromaner

Idag har jag lånat en massa "förberedande" litteratur inför Kubaresan på lördag. Samtliga är kubanska författare som lever i exil. Vilket jag - förstås - skulle ha lånat långt INNAN vi skulle åka, inte 3 dagar före som nu. Men å andra sidan kan det kanske vara lite kul att ta med sig böckerna dit.

I högen hamnade följande iaf:



Välkommen till Miami, doktor Leal av René Vázquez Díaz.

- Díaz är bosatt i Sverige sen 1975 och har skrivit flera böcker med anknytning till det gamla hemlandet. Huvudpersonen Doktor Otto Leal kommer också från Kuba men lever i Uppsala. Han får reda på att hans bror dött i USA under mystiska händelser och åker dit. Att komma in i USA blir problematiskt och efter långa förhör släpps han, men hela tiden med en känsla av att han är förföljd. I allt tumult sägs det att Fidel Castro dött och exilkubanerna firar. Men något stämmer inte med broderns död eller är Otto bara paranoid? Lär nog läsa den här garanterat och gissar att mannen här hemma kommer att falla för den också.

Jag skänkte dig mitt liv av Zoé Valdés

- Sextonåriga landsbygdsflickan Cuca hamnar i 30-talets Havanna. På nattklubben träffar hon Juan som hon sedan skiljs åt från. I åtta långa år väntar hon på att deras historia skall ta vid där den slutade. Snart är det dessutom slut på kabaréerna, dansen, musiken och alkoholen. Den byts ut till rysk vodka, gåslever och soliankasoppa. Som läsare får man uppleva 60 år av en kvinnans liv. Låter riktigt bra tycker jag. Att få uppleva skiftet på Kuba på detta sättet.

Hon älskade Che
av Ana Menéndez

- En ung kvinna i Miami får en dag ett paket med posten. Hon har vuxit upp utan föräldrar och vet inte särskilt mycket om sin bakgrund men kommer ursprungligen från Kuba. Paketet är berättelsen om hur landet förvandlades genom Castros revolution och samtidigt en nutida skildring eftersom huvudpersonen återvänder dit. Låter snarlik "Jag skänkte dig mitt liv".

Vårt dagliga intet av Zoé Valdés

- Författarens genombrottsroman som fick ett internationellt genomslag. Romanen kretsar kring Yocandra, född 1959 - ett revolutionsbarn alltså. Hennes berättelse om verkligheten bakom myterna, om brödransoneringar och näringsbrist, om obefintlig sjukvård, dålig hygien, administrativt kaos och allmänt förfall bärs fram av en bister indignation men också av en fräck uppkäftighet.

Alla böckerna låter oerhört bra och spännande och precis såna böcker som jag vill läsa. Problemet är bara vilken av dem man ska välja att läsa. Jag kan ju inte släpa med mig alla till Kuba, något annat måste ju få plats i resväskorna. Men det lutar åt Díaz "Välkommen till Miami, doktor Leal" och "Jag skänkte dig mitt liv". Kanske "Hon älskade Che" också.

Inga kommentarer: