söndag 20 februari 2011

La vita è bella

Idag har varit en riktigt fin dag med solsken. Mycket kyla men otroligt vacker sol som tittat fram. Efter kyrka och sen lunchbesök hos mamma och company - som åker iväg imorgon - kom jag hem till filmen Livet är underbart. Har aldrig sett filmen innan trots att min pappa mer än tre gånger pratat om hur fantatisk den är. Tog chansen att se den, en perfekt söndagsfilm. Det är en sån där film som suger in en direkt.

Roberto Benigni spelar huvudrollen (och redigerade faktiskt ockå den) som den judiske Guido som äger en bokhandel och träffar sin stora kärlek Dora. Filmen utspelar sig i Italien på 30-talet och andra världskriget närmar sig med stormsteg. Guido, Dora och deras (otroligt söte) son hamnar så småningom i koncentrationsläger. Trots det uppenbara tragiska så lyckas Guido vara rolig för hans sons överlevnads skull. På många sätt får han mig att tänka på min egen pappa och hur mycket han påminner om honom, den glädje och närhet till barnasinnet som också han har.

Filmen är fantastisk vacker. Allt det mörka i förintelsen möter Roberto Benignis otroligt sympatiska karaktär i en film som får en att skratta flera gånger. Den är otroligt sevärd och med en helt ny vinkling av andra världskriget.

För att fylla på den här underbara söndagen ska jag och älsklingen snart se Schindlers list. Jag har sett den flera gånger men blir första gången för älsklingen. Också den en minnesvärd filmskapelse.

Inga kommentarer: