torsdag 28 juni 2012

Portugal - Spanien i kvartsfinal

Fotbollstittandet har varit intensivt här hemma nu när EM i Polen och Ukraina pågår för fullt. Igår var det så dags - allt för tidigt enligt mig - för Portugal att åka ut mot Spanien i kvartsfinal. Både jag och mannen här hemma var två nervknippen. Det var så fruktansvärt spännande. Till slut avgjordes det på straffar efter att de spelat 45 min x 2 och sen förlängning 15 min x 2. Spanien spelade sitt "tiki-taka-spel" men stördes kraftigt av ett ettrigt Portugal. Väl vid straffspark nummer tre stiger Bruno Alves fram till bollen. Men väl där springer Nani - av någon anledning - fram till honom för att istället sätta straffen. Han sätter den. Men vid straff nummer fyra stiger så Alves fram och sparkar in bollen i ribban istället. Efter det sätter Fabregás sin straff för Spanien och Portugals öde i EM är förseglat. Hela händelsn med Alves som får stå tillaka och sen komma fram igen för att slå straffen är extremt underlig. Vad hände? Straffarna satte tittarrekord i Spanien igår. Aldrig någonsin har så många spanjorer tittat på något samtidigt; närmare bestämt 18 141 miljoner människor! Jag är otroligt stolt, portugiserna kämpade som aldrig förr. Allt kan hända i fotboll. Och allt kan händ vid straffläggningar. Vi var ett mål ifrån en finalchans. Mas sou orgulhosa (= jag är stolt)!

Inga kommentarer: