torsdag 19 januari 2012

Det här är mitt kvarter

Jag har bestämt mig för att så smått börja samla in gamla vykort/topografier. Mer exakt av mina hemtrakter. Det är oerhört häftigt att se gamla bilder av hur det såg ut förr.

Det första i min samling är:



Man ser det gamla spårvägsnätet som tidigare fanns och dessutom saknas - såklart - flera fula byggnader som tillkommit under slutet av 1900-talet. Tror att bilden är från ca 1930-40-tal.

Det är såklart för tidigt att kalla det en samling då jag bara äger ett kort. En trevlighet vore att ha det här:



Vinkeln av platsen är annorlunda och visar att det är en väldigt gammal bild. Värnhemspalatset finns där men än så länge inte det gamla Postahuset (färdigställt ca 1922) mitt emot. Man kan även se potatisodlingarna i förgrunden och skymta reklamskylten för "Kafferosteriet Java" på Lundavägen (grundat hösten 1913).

För mer info om området ta en titt på Sten Grönbergs härliga hemsida tillängnad Malmös historia. Eller läs "Kulturmiljön kring Värnhem" av Tyke Tykesson.

Inga kommentarer: