lördag 25 juni 2011

Vackra tapeter

Planeringen och spånandet för den nya lägenheten är i full gång. Eftersom de som bodde/bor där nu tapetserat glatt i lite kulörer så säger det sig själv att jag inte vill ha det de valt.

Hallen är i nuläget vit vilket passar perfekt. I det lilla sovrummet har jag för mig att det också var vitt vilket också det är ok. Köket är vitt med undantag av en grå fondvägg. Det skulle kunna funka bra för oss.

Däremot i vardagsrummet är det en ljusgrön tapet vilket måste bort. Viktigast för mig har blivit att om tapetsering ska göras så ska det göras så att det passar med tiden då huset byggdes (ca 1910). Det är nu man har chansen att påverka intrycket! Jag är svag för det lantliga och jugendbetonade. När jag och mannen var och tittade på tapeter (oerhört hastigt eftersom han har noll tålamod för sånt) föll vi först för en svagt cirkel- och blomstermönstrad vit/silvrig tapet i serien Lace från Boråstapeter. Men nu i efterhand har jag spanat in en tapet från deras 1905-kollektion istället. Den skulle passa väldigt fint med vår gråa soffa samt vita- och björkfärgade möbler. Eftersom ingen vägg i det vinklade vardagsrummet verkar passa som fondvägg så blir det isf tapetsering av hela rummet som gäller.


Bilder: Allt i hemmet

I det stora sovrummet finns det nu en brun fondvägg. Jag har sett en superfin jugendtapet från Duro från deras kollektion gammalsvenska och den heter Nergården. Blev genast förälskad i den eftersom den har det där klassiska blomstermotivet och vill gärna fortsätta att ha grönt i sovrummet. En fondvägg i den här kanske?


Bilder: Colorelle

Det enda är att jag har noll koll på hur stor åtgången av tapeterna kommer att bli då jag inte har tagit några mått. Enligt mina amatörmässiga beräkningar får jag det till ca 7 rullar av vardagsrumstapeten (förmodligen fler känns det som) och ca 3 av fondvägstapeten i vårt sovrum. Det positiva - förutom de vacka tapeterna förstås - är att vi garanterat får hjälp av mannens kompis D som är målare och har koll på tapetsering. Goody!

Inga kommentarer: