söndag 9 januari 2011

Det goda livet

Jag är en matnjutare och kommer alltid att vara det. Jag är inte kräsen (vilket mannen säger) utan äter allt - men vill att det ska vara gott och tillagat med kärlek och känsla. Det är faktiskt skillnad. Finns det kärlek och omtanke med i bilden kan viloken rätt som helst blir fantastisk.

Mitt senaste favoritprogram om mat är Det goda livet med engelsmannen Hugh Fearnley som visas på Svt. Hans känsla för råvaror och säsong är så ekotänkande som det kan bli. Samtidigt uppskattar jag det där "naurliga". Man får se det levande djuret. Se kaninen styckas. Inga köttbullar som växer på träd här inte. Jag tror att dagens samhälle behöver det här. Vi anpassar oss efter säsong, lokalodlat och går tillbaka till våra rötter.



Fearnley är samtidigt nyskapande och entusiastisk. Och så gillar jag det rustika och lantliga i hans matskapande. Programet visas bl a på lördagar i svt 1 eller så kan man se det via svt play.

Inga kommentarer: